Friday, March 23, 2012

My New Peggy Porschen Cake Book


Kalau nak dibandingkan dengan pereka kek seperti Alan Dunn,Ron Ben Israel  saya lebih sukakan kek Peggy yang tampak lebih simple dan kemas.Buku ini saya order dari Borders Queensbaymall dengan harganya rm80.Hiasan kek di atas adalah berpandukan hiasan barang kemas jewerlly kata Peggy.






Cantik sungguh kek yang dipanggil flower pot ni,sungguh kreatif.



Kek  yang di atas ni cantik,ala2 Bollywood .Kata orang kek ni manis sangat...nanti saya nak cuba buat nak test dulu...



Kek ni rasanya rumit juga sebab saya pernah tengok gambar seperti di atas ,mat salleh yang expert pun buat tak boleh sama dengan Peggy...


 

Kek Peggy semuanya menggunakan resepi Victoria Sponge Kek iaitu high density sponge,sesuai dengan keknya yang nampak tinggi . Kek seperti ini dipanggil stack cake tak boleh nak gunakan kek padat takut mendap.Selepas ini saya kena tukar resepi saya yang selalu digunakan seperti kek buah kepada sponge kek,tapi bukan sponge kek yang macam kat Giant tau....for safety....  Teringin rasanya nak buat semua kek dalam gambarni....Peggy ni dah jadi jutawan jual kek pun dah ada private jet....Agaknya berapa ratus ribu kek dia ni...mat sallehkan memang banyak duit...kek saya yang saya jual seratus lebihpun ada orang terbeliak bijik mata...itupun dah memang murah sebab ada orang jual lebih mahal...orang tak tahu kos kek ini  lebih mahal daripada kos cheese cake dan membuat kek ini akan mengambil masa yang lama...dohnya aduahai liat nak diuli bukan macam tepung....Kalau masa bancuh doh tak tahu nak agak tempreature dan  ada terlebih kurang masa,  doh memang akan menjadi tak akan cantik dan melekat-lekat...Nak buat apa ya?     Gunakan tepung jagung ,kadang2 saya gunakan shortening...



          Kek sangkar burung pun ada...cute sangat....


Kreatif sungguh Peggyni...selalunya kita tengok telurni sebagai hiasan tetapi dia tukarkan ke dalam bentuk chocolate.....


Peggy  menerbangkan keknya  dengan menggunakan private jet.....

.
  Gorgeous  cake....

No comments:

Post a Comment